דילוג לתוכן

תוכנית אסטרטגית לשנים 2019-2021

חזרה

4. סקירה בינלאומית

בסקירה בינלאומית שבוצעה עבור רשות התקשוב הממשלתי על ידי חברת טאק אסטרטגיות וצמיחה במאי 2018, נסקרו גופים המקבילים לרשות בשאר מדינות ה-D7 (מלבד ישראל, נמנות עם ארגון זה קוריאה הדרומית, אורוגוואי, ניו זילנד, קנדה, אסטוניה ובריטניה) ובדנמרק.

הסקירה הבינלאומית‏6 בחנה נושאים שונים: חיבור לאינטרנט, היקף השימוש בשירותים ציבוריים מקוונים, טכנולוגיות חדשות וכו'. 
מהסקירה, אשר מפורטת בסעיפים הבאים, ניתן לראות כי ישראל נמצאת במקום גבוה ביחס להיקף השימוש באינטרנט ולהיקף השימוש בגלישה סלולרית ואף ביחס לאימוץ טכנולוגיות חדשות בתחומי המגזר הממשלתי. ניתן להניח שלאור רמת החשיפה הגבוהה יחסית בישראל לאינטרנט ולסלולר, מתקיימים התנאים המאפשרים את המשך העמקת השימוש בשירותים דיגיטליים ממשלתיים עבור האזרחים והעסקים.

4.1 חיבור לאינטרנט 

במסגרת הסקירה נבדק שיעור האוכלוסייה עם חיבור לאינטרנט במדינות השונות, ונמצא כי ישראל ניצבת במקום השביעי בין המדינות הנסקרות מבחינת שיעור האוכלוסייה המחוברת לאינטרנט (86 אחוז). מתחתיה נמצאת אורוגוואי, שבה 72 אחוז מהאוכלוסייה מחוברת לאינטרנט. בראש הרשימה ניצבת דנמרק עם 96 אחוז מהאוכלוסייה המחוברת לאינטרנט.

בתרשים למטה מוצגת התפלגות החיבור לאינטרנט בין המדינות וניתן לראות שהממוצע העולמי נמוך באופן משמעותי מן הנתונים במדינות אלו.

גרף: שיעור האוכלוסיה עם חיבור לאינטרנט

במסגרת הסקירה נבדק גם שיעור האוכלוסייה המשתמשת בטלפונים חכמים על מנת לגלוש באינטרנט. ישראל ניצבת בהשוואה זו במקום השלישי ביחס למדינות הנסקרות; רק בבריטניה ובקוריאה הדרומית שיעור השימוש בגלישה סלולרית גבוה יותר. שיעור השימוש לגלישה בטלפון הנייד זהה בדנמרק ונמוך יותר בקנדה, בניו זילנד ובאסטוניה. את הרשימה סוגרת אורוגוואי, שבה 60 אחוז מהאוכלוסייה גולשת בסלולר.

בתרשים למטה מוצגת התפלגות השימוש בגלישה סלולרית בין המדינות הנסקרות וניתן לראות כי הממוצע העולמי נמוך בהרבה וכי ישראל נמצאת מעל לממוצע ה-D7.

גרף: שיעור האוכלוסיה עם גלישה סלולרית

4.2 היקף השימוש בשירותים הממשלתיים המקוונים

במסגרת הסקירה נבדקו היקף השימוש בשירותים ציבוריים מקוונים, היקף השימוש באתרים ממשלתיים, היקף הורדת הטפסים ושליחתם ושיעור השירותים המקוונים מכלל השירותים הציבוריים. חלק מן הנתונים היו זמינים רק עבור חלק מן המדינות.

ניתן לראות כי דנמרק מובילה גם בהיקף השימוש בשירותים הציבוריים – עם שיעור העומד על 89 אחוז, גם בהיקף השימוש באתרים ממשלתיים – עם שיעור העומד על 87 אחוז וכן בהורדת טפסים באינטרנט ושליחתם (51 אחוז ו-71 אחוז בהתאמה). בשיעור השירותים המקוונים מסך השירותים הציבורים מובילה אסטוניה עם 96 אחוז, ובמקום השני ניצבת דנמרק עם 94 אחוז.

בימים אלה מתבצעת סקירה דומה בישראל – מדד התקשוב. המדד מבקש לבחון את שיעור חדירת השירותים הדיגיטליים לציבור במשרדים הממשלתיים (Digital Take-up) ולהעריך, משנה לשנה, את התמורות שחלו בהיקף צריכת השירותים הממשלתיים בדיגיטל.

גרף

* נבדקו מספר שירותים נפוצים הקשורים למגוון שלבי החיים: פתיחת עסק חדש, פיטורים וחיפוש עבודה, לימודים, ניהול עסק, מעבר דירה, קניית ובעלות רכב, הגשת תביעות קטנות
** רק ההורדה באינטרנט (ולא השליחה)
*** לא נמצאו נתונים בני השוואה עדכניים לקנדה ולדרום קוריאה
מקור: 2017 Eurostart 2017, World Bank 2017, Auckland University of Technology 2016, NZ Gov

 

4.3 שימוש בטכנולוגיות חדשות בגופים הממשלתיים

בסקירה נבדקו מספר תוכניות אסטרטגיות של מדיניות שונות ונבחנו טכנולוגיות בעלות פוטנציאל להובלת שינוי באופן תהליכי העבודה הממשלתיים ובאופן מתן השירותים לציבור. הסקירה בחנה את מידת התבססותן של הטכנולוגיות בגופי ממשלה במדינות השונות ואת מידת השימוש בהן בישראל.

גרף

 

סימנייה