דילוג לתוכן

תוכנית אסטרטגית לשנים 2019-2021

חזרה

6.1 החזון

רשות התקשוב הממשלתי תאפשר לממשלה לפעול כממשלה אחת המציבה את האזרחים והעסקים במרכז. הרשות תפעל בשקיפות וביעילות, תקדם חדשנות ותרתום טכנולוגיות דיגיטליות ומידע לשירות אמין לציבור.

6.2 פירוט החזון – מטרות העל

החזון מציג את שש מטרות העל של רשות התקשוב הממשלתי, מטרות המבטאות את ההישגים שאליהם הרשות תחתור בפעולתה.

א. ממשלה אחת המציבה את האזרחים והעסקים במרכז (Citizen Centric Government)

ממשלת ישראל מורכבת ממשרדים ויחידות סמך שונים בעלי תחומי אחריות וסמכויות נפרדים. אלה מספקים כיום את השירותים לציבור על פי תפיסת שירות מבוזרת, אשר רואה בגבולות האחריות המשרדיים את גבולות השירות הניתן. בבואו של הציבור לקבל שירות, לעתים עליו לפעול מול מספר משרדים ולהימצא בתהליכי שירות שונים על מנת לקבל את השירות הנדרש לו או לממש את הזכות שלה הוא זכאי.

רשות התקשוב הממשלתי מאמינה כי תפיסת שירות זו, אשר נוצרה מתוך ראייה שבאה להיטיב עם המשרד נותן השירות, אינה מאפשרת מתן שירות מיטבי לציבור וייעול ושיפור של תהליכי הממשלה השונים.

הרשות תמשיך ותפעל ליישום תפיסה שונה, השמה את האזרחים והעסקים במרכז ומכוונת להקל ולפשט את הממשקים שלהם מול היחידות הממשלתיות השונות. תפיסה זו מתבוננת בשירותי הממשלה מנקודת המבט של האזרח (Outside in), לעומת התפיסה הנוכחית, המתבוננת בשירותי הממשלה מנקודת המבט של היחידה הממשלתית (Inside out). 

על מנת לשנות תפיסה זו תפעל הרשות לאפשר למקבלי השירות, קרי האזרחים והעסקים, לצרוך את שירותי הממשלה בכל זמן ובכל מקום ללא תלות במשרד מספק השירות.

ההתקדמויות הטכנולוגית והרגולטורית בעולם הנגשת השירותים וההזדהות הדיגיטלית מאפשרות כבר היום למקבלי השירות לצרוך את כלל שירותי הממשלה באתר אינטרנט מאוחד ומאובטח, בצורה פשוטה ובכל זמן.

לשירותים הדיגיטליים הממשלתיים כמה יתרונות בולטים:

  • אי-תלות במבנה הארגוני של הממשלה – השירותים הדיגיטליים תומכים בתהליכים עסקיים מורכבים חוצי משרדים ומאפשרים מתן שירותים לאזרח ללא קשר למבנה הארגוני ולתחומי האחריות של יחידות הממשלה השונות. 
  • צמצום מרחקים וקירוב פריפריה למרכז – לשירותים הדיגיטליים פוטנציאל לצמצום מרחקים ולקירוב פריפריה גאוגרפית וחברתית למרכז. הם מאפשרים שימוש במגוון מכשירי קצה (מחשב נייח, מחשב נייד, מכשירי טלפון ניידים, טאבלטים, עמדות שירות עצמי) בכל מקום ובכל זמן, חוסכים צורך בנסיעה ומונעים אובדן תוצר למשק ובזבוז זמן יקר.
  • צמצום פערים חברתיים – לשירותים הדיגיטליים פוטנציאל לצמצום פערים חברתיים על ידי הנגשתם לכלל האוכלוסיות. לדוגמה, ניתן לפרוס עמדות שירות עצמי במגזרים החרדי והערבי ובמגזרים בעלי גישה מוגבלת יותר לאינטרנט ולאפשר להם לקבל את השירותים הממשלתיים בצורה נוחה. ניתן גם להתאים את השירותים הדיגיטליים לשימושם של בעלי מוגבלויות ובכך לאפשר גם להם את קבלת השירות בצורה דיגיטלית, פשוטה וקלה.
  • חיסכון משקי והקטנת עלויות במתן השירות – עלותה של פעולה המתבצעת באופן דיגיטלי קטנה לאין ערוך מעלותה של פעולה פרונטלית מול גורם ממשלתי. על כך יש להוסיף את העלויות העקיפות שנגרמות לאזרח או לבעל עסק הנדרשים להגיע ולקבל שירות, כגון אובדן שעות עבודה, עלויות נסיעה, חניה וכו', כך שהחיסכון המשקי המושג מהעברת שירותים לאמצעיים דיגיטליים וכן החיסכון הממשלתי בעלויות השירות הם משמעותיים.

ב. שקיפות (Acts Transparently)

רשות התקשוב הממשלתי מקדמת תפיסה של שקיפות ופתיחות בהתאם לעקרונות "ממשל פתוח", שממשלת ישראל מחויבת להם במסגרת חברותה בשותפות הבינלאומית לממשל פתוח (OGP – Open Government Partnership). כחלק ממימוש תפיסת ממשל פתוח, תפעל הרשות להגברת השקיפות, להנגשת המידע ומאגרי המידע הממשלתיים לציבור, להגברת שיתוף הציבור בתהליכי קבלת החלטות בממשלה ולשיפור השקיפות של התהליכים הממשלתיים.

הטכנולוגיות הדיגיטליות מהוות תשתית מאפשרת (Enabling Infrastructure) חשובה בקידום תפיסת הממשל הפתוח ומאפשרות, בין היתר, יצירת פלטפורמות אפקטיביות לשיתוף הציבור ולחשיפת מידע ממשלתי עדכני, נגיש, אמין ושימושי.

רשות התקשוב הממשלתי תפעל ליישום שקיפות בתהליכי עבודתה ולהנגשה יזומה של כלל תוכניות העבודה של משרדי הממשלה ויחידות הסמך. כמו כן, הרשות תפעל ליישום מדיניות "קוד פתוח" בתהליכי הפיתוח שלה ושל אגפי מערכות מידע במשרדי הממשלה.

ג. יעילות (Efficiency)

הגברת יעילותם של אגפי מערכות המידע ושל יחידות השירות במשרדי הממשלה וביחידות הסמך מהווה יעד חשוב של הרשות. לשם כך תפעל הרשות בכמה מישורים:

  • משילות – הרשות מיישמת תהליכי משילות לקידום ולהטמעה של סטנדרטים ומתודולוגיות עדכניים, מתקדמים ורוחביים, התומכים בניהול יעיל של אגפי השירות ואגפי מערכות המידע ביחידות הממשלתיות.
  • מרכיבים משותפים (Shared Services) – הרשות מפתחת ומאפשרת שימוש חוזר (Re-use) במרכיבים ופלטפורמות משותפים ובכך מסייעת בבניית מערך תקשוב ממשלתי יעיל ומתקדם. תשתיות, פלטפורמות ומערכות מידע אלו, העומדות לרשות אגפי מערכות המידע ביחידות הממשלה, מסייעות בהפחתת עלויות הפיתוח והתחזוקה, משפרות את הגמישות ואת מהירות מתן המענה לצורכי היחידות השונות ומאפשרות לאגפי מערכות המידע להתמקד בנושאים שבהם תרומתם העסקית משמעותית ביותר והם מביאים את הערך המוסף הגדול ביותר ליחידותיהם.
  • שיפור איכות המידע – הרשות מקדמת שיפור של איכות המידע הממשלתי ושל אספקת הכלים המתקדמים לניתוח המידע העומדים לרשות מקבלי ההחלטות.
  • זרימת מידע בין יחידות – הרשות מקדמת את מימוש הזרימה המהירה והיעילה של המידע בין יחידות הממשלה, מה שחוסך כפילויות בניהול המידע ומגדיל את אמינות המידע ועדכניותו. 
  • שיפור רמת האינטגרציה – הרשות פועלת לשיפור האינטגרציה בין מערכות המידע ומאגרי המידע ולפיתוח תהליכים עסקיים דיגיטליים חדשנים, חוצי יחידות וגמישים.
  • קידום המקצוענות והמצוינות של המשאב האנושי – הרשות מקדמת את המקצוענות והמצוינות של המשאב האנושי המועסק באגפי מערכות המידע ביחידות הממשלה, לטובת ניהול יעיל של משאבי המידע. הרשות יזמה את תוכנית "מפתחים לשירות המדינה" והחלה לפעול למימושה. במסגרת התוכנית מגויסים לשירות הממשלתי מומחי תוכנה מהשוק הפרטי לתקופה קצובה, על מנת לייצר פתרונות טכנולוגיים מתקדמים עבור האזרחים והעסקים ולהכניס טכנולוגיות מתקדמות ומובילות לאגפי השירות ולאגפי מערכות מידע.
  • שיפור תהליכי רכש – הרשות תפעל בשיתוף עם מנהל הרכש באגף החשכ”ל ועם מטה התיאום הלאומי “ישראל דיגיטלית” לקידום ולשיפור של תהליכי הרכש ולהתאמתם ליעדים האסטרטגיים בתחום התקשוב. רכש הוא מרכיב חשוב ביכולת של אגפי מערכות המידע ביחידות הממשלה לפתח את מערכות המידע ולספק שירותים שונים, ולכן יש חשיבות לקיומם של תהליכי רכש טכנולוגי יעילים הקשורים בפתרונות חדשניים ובשירותי מחשוב ומותאמים לקצב ההתפתחות הטכנולוגית.

ד. קידום חדשנות (Promotes Innovation)

הרשות תפעל לקידום חדשנות מתוך הכרה בחשיבותה הרבה ומתוך הבנה כי הטכנולוגיות הדיגיטליות הפכו למקור בלתי נדלה של חדשנות והן בעלות פוטנציאל רב ליצירת ערך כלכלי-חברתי לציבור וליחידות הממשלה. הרשות תפעל לקידום החדשנות בכמה מישורים:

  • יצירת מודעות לחשיבות נושא החדשנות בפיתוח השירותים הממשלתיים ועידודה.
  • השתתפות בצוותי עבודה משותפים עם גורמים נוספים (מנהלי הרכש, "ישראל דיגיטלית" ועוד), שמטרתם לגבש מדיניות רכש IT, שתכלול התייחסות לרכש מחברות הזנק (רכש חדשנות).
  • רשות התקשוב הממשלתי תפעל לפיתוח אקו-סיסטם עסקי במגזר ה-GovTech כדי לאפשר את צמיחתן ושגשוגן של חברות הזנק המתמחות בפתרונות ובמוצרים המספקים מענה לצורכי הממשלה ואתגריה. זאת במטרה לאפשר לממשלה ליהנות מפירות החדשנות של "אומת הסטארט-אפ". 
  • השתתפות בבניית רשת המובילים הדיגיטליים עם מטה התיאום הלאומי "ישראל דיגיטלית" – רשת של מנהלים בכירים, המבינים את חשיבותה של החדשנות ופועלים בעקביות ליישומה בכל יחידות הממשלה. 

ה. רתימת טכנולוגיות דיגיטליות ומידע (Mobilizes Technologies For Citizen Services) 

הטכנולוגיה מתקדמת בימים אלו בקצב מואץ, והשימוש בכלים טכנולוגיים לביצוע שלל פעולות השתרש כדבר מובן מאליו ברמה העולמית וגם במדינת ישראל. רשות התקשוב הממשלתי רואה בטכנולוגיות הדיגיטליות המתקדמות כל העת תשתית המאפשרת את שיפור השירותים הממשלתיים לאזרחים, לעסקים ולעובדי היחידות הממשלתיות השונות. הרשות תפעל לרתימת טכנולוגיות חדשניות אלו לטובת השירות לציבור וקידום האיכות והיעילות של עבודת יחידות הממשלה. הרשות תפעל לקידום תהליכי שירות ותהליכים עסקיים מתקדמים וחדשניים, שאינם נופלים מאלו הניתנים במגזר הפרטי בארץ ובעולם.

ו. שירות אמין לציבור

רשות התקשוב הממשלתי מאמינה כי אמינות השירותים הדיגיטליים לאזרחים ולעסקים היא תנאי מפתח להגברת השימוש בשירותים אלו. הרשות פועלת להעצמת אמון האזרחים והעסקים בשירותי הממשלה הדיגיטליים, על ידי הקפדה על פרטיות האזרחים ועל אבטחת מידע ברמה הגבוהה ביותר, במטרה להגדיל את היקף השימוש בהם, בכל מקום ובכל זמן. 

רשות התקשוב הממשלתי גורסת כי שירות ממשלתי אמין הוא שירות המבטיח כי פעולתו של מבקש השירות תקבל מענה בזמן סביר ומיטבי בצורה שלמה וללא צורך בפעולה נוספת של מבקש השירות. שירות דיגיטלי אמין יהיה שירות אשר נותן חיווי התקדמות למבקש השירות לכל אורך הטיפול בבקשה.

נוסף לכך, רשות התקשוב הממשלתי פועלת להבטיח כי כל השירותים הדיגיטליים הממשלתיים יהיו מאובטחים וכי המידע הפרטי של מבקשי השירות יישמר בצורה מאובטחת ומוגנת על פי הנחיות גורמי אבטחת המידע ומערך הסייבר הלאומי. 

במקביל לפיתוח שירותים דיגיטליים חדשים ולהמשך שיפור השירותים הקיימים, מתמודדת הרשות עם אתגר המעבר של האזרחים לשימוש בשירותים הממשלתיים הדיגיטליים (הגדלת היקף השימוש בהם, על חשבון השירותים הפרונטליים). 

למרות ההשקעה הרבה של המדינה בפיתוח מערך התקשוב הממשלתי ועל אף השיפור הניכר בשירותים הקיימים לאזרחים ולעסקים, קיים עדיין הצורך המתמיד להגביר את אמון האזרחים בממשלה כדרך לעודד שימוש מוגבר בשירותים הדיגיטליים. 

סימנייה